Meest gestelde vragen over PSD2
PSD2 is de techniek waarmee wij transacties van betaalrekeningen direct inlezen in het huishoudboekje. Regelmatig krijgen wij hier vragen over. Graag geven wij op de meest gestelde vragen over PSD2 hier antwoord.
Wat betekent PSD2?
PSD2 staat voor de Europese wetgeving Payment Service Directive 2 (PSD2). Deze wetgeving is ingevoerd om voor meer concurrentie te zorgen in de financiële sector. Online betalen wordt makkelijker, veiliger en sneller. Ook kunt u andere bedrijven toegang geven tot uw bankrekening. Banken zijn nu verplicht om deze gegevens via de PSD2 technologie beschikbaar te stellen. De Autoriteit Persoonsgevens ziet toe op de bescherming van uw privacy.
Hoe veilig is PSD2?
PSD2 is een methodiek die onder toezicht staat van de Nederlandse Bank. MijnGeldzaken.nl maakt gebruik van de PSD2 dienstverlener Invers die hiervoor de vergunning heeft. Zij halen de gegevens op en bewerken deze zodat wij ze in het huishoudboekje kunnen verwerken. Invers slaat de gegevens niet op en bewaart ook geen persoonsgegevens van u. De Autoriteit Persoonsgegevens Bescherming ziet hierop toe.
Alle transactiegegevens worden via beveiligde verbindingen verstuurd en opgeslagen in Nederland bij de beveiligde servers van Microsoft. Onze beveiliging wordt regelmatig gecontroleerd door externe partijen, zgn. friendly hackers.
Oudere gebruikers kennen nog wel de Bijwerkassistent voor het inlezen van transacties. Deze technologie wordt door ons niet meer ondersteund en is ook niet meer toegestaan als banken PSD2 technologie aanbieden.
Hoe haal ik meer dan 3 maanden historie op via PSD2 methode?
Bij de PSD2 methodiek zijn we afhankelijk van de afspraken die op Europees niveau zijn gemaakt over wat banken moeten aanleveren. De meeste banken bieden de mogelijkheid om 2 jaar aan transactiehistorie op te halen. Sommige banken maar 1,5 jaar. LET OP: Deze 2 jaar aan transactiehistorie wordt alleen meegestuurd op de dag dat u toestemming geeft aan de bank om gegevens op te halen. Dit is de zogenaamde consent. Haalt u de volgende dag de transacties op dan wordt maximaal 3 maanden aan historie opgehaald.
Bij een gratis en proefabonnement krijgt u maximaal 3 maanden aan historie. Uitsluitend bij een betaald abonnement ontvang u alle historie aan transacties die er beschikbaar is en worden deze gecategoriseerd op de dag dat u consent aanvraagt. Neemt u dus binnen 3 maanden een abonnement dan krijgt u niet direct de historie binnen. U hebt tenslotte nog geen nieuwe consent aangevraagd bij de bank. Wilt u dat wel, dan kunt u het volgende doen nadat u een abonnement hebt afgesloten.
Stappen om historie opnieuw op te halen:
– Klik op de radartjes om alle accounts te zien.
– Klik bij de rekening waarvan je historie wilt ophalen op wijzigen
– Kies voor PSD2 toegang
– Je komt nu in het menu van de PSD2 service provider. Ga daar naar je rekening en verwijder de toestemming door op het prullenbakje te klikken.
– Geef daarna opnieuw toestemming en volg de procedures van de bank.
– Geef daarna de vereiste toestemmingen bij Invers. Daarna komt u terug bij MijnGeldzaken en worden transacties ingelezen.
Hierna zijn de historische transacties ingelezen. Handig om te gebruiken bij het maken van een budget bijvoorbeeld.
Transacties worden niet meer ingelezen, wat nu?
U dient zelf de transacties bij te werken. In de app gaat dit heel gemakkelijk via het sync. icoontje bij rekeningen. Op de website staat er een knop bij ‘Rekeningen’ om dit voor alle rekeningen in één keer te doen.
Om transacties te kunnen inlezen moet de PSD2 functionaliteit aan staan (ziet u ook bij onderdeel ‘Rekeningen’) en dient er een goedgekeurde koppeling te zijn met uw bank. Deze koppeling met de bank verloopt eens in de 3 maanden en u dient deze dan te vernieuwen. Dit kan in de app en op de website bij het onderdeel Rekeningen.
Soms komt het voor (bij sommige banken) dat de koppeling nog actief is, maar een rekening toch niet wordt bijgewerkt. Psd2 is een vrij nieuwe technologie en lijkt nog niet bij alle banken altijd even stabiel te zijn. In dit geval raden wij u aan om bij Rekeningen te gaan naar uw PSD2 toegangen. U kunt daar bij de PSD2 Service Provider Invers de bestaande koppeling met het prullenbakje verwijderen (uiteraard blijven uw transacties gewoon bewaard). Vraag daarna weer opnieuw de koppeling aan. In de meeste gevallen werkt het dan weer.
Werkt PSD2 ook voor spaarrekeningen?
- Handmatig inlezen bestand: Bij de meeste banken kunt u een .csv bestand downloaden met transacties van de spaarrekening. Deze bestanden kunnen vaak ingelezen worden in MijnGeldzaken via de methode van handmatig bijwerken.
- Importeerregel aanmaken: Af- en bijboekingen van een spaarrekening verlopen meestal via één betaalrekening. Door de spaarrekening aan te maken in MijnGeldzaken en een importeerregel toe te voegen, worden de af en bijboekingen die via de betaalrekening lopen automatisch verwerkt. Helaas worden de renteboekingen dan niet verwerkt en deze zult u dan nog handmatig moeten toevoegen.
- Zorg dat u een spaarrekening hebt toegevoegd. Dit kunt u doen door een een kasrekening aan te maken, die dan nu een spaarrekening wordt. Dit kunt u doen bij Rekeningen (radartje) en dan rechtsboven te kiezen voor juiste wijze van toevoegen rekening.
- Stel het saldo van uw spaarrekening op een juiste wijze in. Dit doet u bij instellingen (poppetje linksboven). Ga dan naar tabblad saldo en stel het saldo in.
- Ga nu naar instellingen en dan importeerregels. U gaat nu aangeven dat voor transacties die van of naar uw spaarrekening gaan deze transacties worden gecategoriseerd als bijvoorbeeld interne overboeking en dat automatisch ook een transactie wordt gemaakt op uw spaarrekening.
- Transacties van en naar een spaarrekening hebben meestal een vaste omschrijving. Die omschrijving gebruikt u om de transactie te categoriseren en om een extra transactie aan te maken op uw spaarrekening.
- Klik daarna op volgende stap en geef hier aan wat er met de transactie moet gebeuren. U categoriseert deze bijvoorbeeld als Sparen / beleggen. (Deze categorie heb ik bij instellingen ook uitgeschakeld zodat deze transacties niet als inkomsten en uitgaven worden meegenomen in mijn overzichten. Tenslotte zijn het niet echt inkomsten en uitgaven.Voor de categorie Interne overboekingen, doen we dit al standaard.) Sla de importeerregel op en voortaan worden betreffende transacties automatisch aangemaakt en gecategoriseerd.
Ik ben gemachtigd voor een betaalrekening, kan ik deze ook toevoegen?
Of dat direct kan is afhankelijk van uw bank. De bank bepaalt welke rekeningen u mag koppelen. Staat de rekening er niet bij dan kunt u de betreffende rekening uitsluitend koppelen, door bij het koppelen in te loggen bij de bank als de eigenaar van de rekening. De koppeling blijft dan 3 maanden bestaan. Na 3 maanden dient u dit dan weer te doen.
Ik heb dubbele transacties, hoe kan dat?
In principe zouden er bij PSD2 geen dubbele transacties mogen ontstaan. In tegenstelling tot bij handmatig inlezen, dient iedere transactie een uniek kenmerk van de bank te krijgen zodat het niet mogelijk is dat een transactie twee keer wordt ingelezen. Helaas blijkt in de praktijk dit niet altijd het geval te zijn. In dat soort gevallen hebben wij slimme regels ingebouwd om dubbele transacties zoveel mogelijk te voorkomen.
Meestal worden dubbele transacties echter veroorzaakt doordat gebruikers van een rekening zowel transacties inlezen via PSD2 als via handmatig inlezen met behulp van een .csv file. De file bevat dan bijvoorbeeld meerdere betaal- en spaarrekeningen. Als daar ook een betaalrekening bij zit die in het systeem wordt bijgewerkt via PSD2 dan kunnen er dubbele transacties ontstaan. Reden is dat bij het handmatig inlezen transacties geen uniek kenmerk meekrijgen.
Zorg dus altijd dat bij het handmatig inlezen van transacties dat de file geen rekeningen bevat die u ook inleest via PSD2. Hebt u dit toch gedaan, dan is het het makkelijkst om bij het onderdeel ‘Rekeningen’ de betreffende import te verwijderen via de link naar de ‘Importeergeschiedenis’. Komt u er niet uit dan kunt u contact opnemen met support.consument@mijngeldzaken.nl.
Ik heb vreemde categorisaties bij het inlezen via PSD2?
Bij het voor het eerst starten van PSD2 zorgen wij ervoor dat alle standaard categorieën van MijnGeldzaken aanwezig zijn. Alleen dan kunnen de transacties goed gecategoriseerd worden. Hebt u een standaard (sub)categorie verwijderd dan wordt deze dus weer toegevoegd bij de eerste keer dat u PSD2 gaat gebruiken.
Hebt u zelf een standaard subcategorie hernoemd in het verleden dan lijkt het alsof een transactie verkeerd gecategoriseerd wordt, Het systeem denkt bijvoorbeeld nog dat de subcategorie ‘kleding’ is, terwijl u het hebt hernoemd in bijvoorbeeld ‘dieren’. Een uitgave bij C&A wordt dan ineens gecategoriseerd als ‘dieren’. Wij raden dus aan om de namen van categorieën niet te veranderen. Hebt u dit toch gedaan, dan kunt u bij instellingen / categorieën per subcategorie zien (bij keuze bewerken van een subcategorie), wat de originele categorie is die gebruikt wordt bij het categoriseren. Wilt u dus een subcategorie ‘dieren’ hebben dan dient u niet een bestaande subcategorie aan te passen, maar een nieuwe subcategorie toe te voegen.
Waarom categoriseert PSD2 anders dan bij gebruik handmatig inlezen transacties?
PSD2 is de nieuwe manier van inlezen van transacties. Dit maakt het ook mogelijk om via bijvoorbeeld de app transacties in te lezen. Bij het ontwikkelen van de PSD2 koppeling zijn we overgestapt naar een nieuwe manier van categoriseren. De oude methodiek wordt nog gebruikt bij het handmatig inlezen van transacties, maar wordt veel minder goed onderhouden. Voor een goede categorisatie van uw betaalrekeningen dient u dus gebruik te maken van PSD2.
Werkt de Bijwerkassistent ook nog?
Deze Chrome extensie ondersteunen we al bijna 2 jaar niet meer (hierover ook diverse keren gecommuniceerd in onze nieuwsbrieven.). Sinds de introductie van PSD2 voldoet deze niet meer aan wat wettelijk is toegestaan als banken PSD2 aanbieden. De PSD2 technologie is ook gemakkelijker, veiliger, categoriseert beter en werkt ook op een mobiele telefoon.
Waarom iedere 3 maanden opnieuw toestemming geven bij de bank?
Om de PSD2 koppeling aan te laten staan is het vanuit wetgeving vereist dat u eens in de 3 maanden de bank opnieuw toestemming geeft. Op dat moment ziet u zowel in de app als in de webversie een uitroepteken staan bij Rekeningen. U kunt dan via de PSD2 service provider Invers de bank opnieuw toestemming geven.
Wanneer komen Belgische banken beschikbaar?
De PSD2 service provider Invers is hiermee bezig. Wanneer dit exact beschikbaar komt is ons niet bekend, maar wij zetten maximale druk op hen om dit spoedig beschikbaar te maken.