Meer overzicht, inzicht en vooruitzicht
AFAS Software heeft enige tijd geleden besloten om zich uitsluitend op de zakelijke markt te begeven en op zoek te gaan naar een partij die AFAS Personal de liefde kan geven die het verdient. In FinBase met het platform MijnGeldzaken.nl is de gedroomde partij gevonden met 100% focus op het bieden van financieel inzicht aan consumenten. Per 1 juli 2019 zal AFAS Personal onderdeel zijn van MijnGeldzaken. AFAS Personal wordt in de loop van 2019 geïntegreerd binnen dit platform waarmee het meest uitgebreide en grootste onafhankelijke platform voor inzicht in de persoonlijke financiën ontstaat. Gebruikers van AFAS Personal krijgen hiermee geavanceerde mogelijkheden om de financiële toekomst te plannen en te verbeteren. Bestaande gebruikers van MijnGeldzaken.nl krijgen uitgebreidere mogelijkheden binnen het onderdeel huishoudboekje.
MijnGeldzaken.nl is een onafhankelijke partij die zich de afgelopen jaren vooral heeft gericht op het ontwikkelen van een platform waarmee consumenten zelf alle instrumenten krijgen om overzicht, inzicht en vooral ook vooruitzicht te krijgen in de persoonlijke financiële situatie. Via financiële planning wordt een helder beeld gegeven van uw financiële situatie tot en tijdens pensioen. Ook bij keuzes als een nieuwe baan, korter gaan werken, het kopen van een huis of situaties van arbeidsongeschiktheid en overlijden. Het platform wordt ook ingezet door werkgevers die werknemers op onafhankelijke wijze willen ondersteunen bij keuzes in de loopbaan of om uitleg te geven over (veranderende) arbeidsvoorwaarden.
“Wij zijn verheugd dat MijnGeldzaken.nl de functionaliteit van AFAS Personal gaat integreren. Daarbij ontstaat een compleet platform waarin gebruikers niet alleen overzicht en inzicht krijgen in de huidige financiële situatie, maar ook in de toekomstige financiële situatie. MijnGeldzaken.nl heeft zich op dit vlak bewezen. Uw privacy wordt op gelijke wijze gerespecteerd zoals wij dat altijd hebben gedaan. Voor ons was dat een belangrijke voorwaarde om deze stap te zetten.”
Wat betekent dit voor AFAS Personal gebruikers?
Op korte termijn gaan AFAS Personal gebruikers nog niets merken van deze overgang. U kunt dus op gebruikelijke wijze blijven inloggen. MijnGeldzaken.nl investeert de komende maanden in verdere optimalisatie van het platform inclusief AFAS Personal en integratie daarvan binnen MijnGeldzaken.nl. U zult in de loop van 2019 meer mogelijkheden gaan krijgen op het gebied van financiële planning. U krijgt dan een helder beeld van uw financiële toekomst tot en tijdens uw pensioen. Ook ziet u de financiële gevolgen van keuzes en veranderingen in uw persoonlijke financiële situaties. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de financiële gevolgen van minder of meer gaan werken van u of uw partner, of de gevolgen van extra aflossen op uw hypotheek.
Belangrijk om te vermelden is dat ook MijnGeldzaken.nl uw privacy en veiligheid hoog in het vaandel heeft staan en deze op gelijke wijze borgt zoals AFAS dat heeft gedaan. Ook MijnGeldzaken.nl geeft uw data niet door aan derden zonder uw nadrukkelijke toestemming.
Samengevat betekent deze overname voor u:
- In principe hoeft u niets te doen. AFAS Personal wordt geleidelijk geïntegreerd in MijnGeldzaken.nl en u kunt op gebruikelijke wijze blijven inloggen. Ook de app blijft gewoon operationeel.
- U krijgt in de loop van 2019 toegang tot veel extra mogelijkheden om te kijken naar uw financiële toekomst.
- Uw privacy en de veiligheid van uw gegevens worden op gelijke wijze geborgd zoals dat werd gedaan bij AFAS. Bij het inloggen na 1 juli accepteert u de algemene voorwaarden van MijnGeldzaken.nl.
- Maakt u gebruik van de weergave van uw salarisstroken in AFAS Personal, dan zullen deze ook na 1 juli worden weergegeven.
- Als u al een account hebt in MijnGeldzaken.nl dan kunt u voorlopig gewoon beide platformen blijven gebruiken. In de loop van 2019 wordt u geïnformeerd over de wijze van integratie en koppeling.
Wat betekent dit voor MijnGeldzaken.nl gebruikers?
Deze overname biedt MijnGeldzaken.nl de mogelijkheid om meer functionaliteiten toe te voegen aan het onderdeel huishoudboekje. Een belangrijk onderdeel voor veel van de gebruikers. Hoe de integratie van AFAS Personal met MijnGeldzaken.nl exact gaat verlopen wordt in nieuwsbrieven in de loop van 2019 bekend gemaakt. U kunt op dit moment gewoon het huishoudboekje in MijnGeldzaken.nl blijven gebruiken of misschien kiest u er wel voor om gebruik te gaan maken van AFAS Personal. Beide huishoudboekjes worden voorlopig nog ondersteunt. MijnGeldzaken.nl informeert u vanzelf via de nieuwsbrief en via het dashboard in MijnGeldzaken.nl wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn.
“Wij zijn blij met de overname van AFAS Personal en het vertrouwen dat wij gekregen hebben van AFAS Software. Dit biedt de mogelijkheid om een grotere groep gebruikers in contact te brengen met financiële planning en de functionaliteit van het huishoudboekje verder te optimaliseren. Wij zijn ruim 7 jaar geleden gestart met een missie om consumenten alle instrumenten te geven om onafhankelijk inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige financiële situatie. Met deze overname komt onze missie weer een stapje dichterbij. Wij heten alle gebruikers van AFAS Personal van harte welkom.”
Wat is MijnGeldzaken.nl?
MijnGeldzaken.nl is een onafhankelijke website die u compleet inzicht geeft in al uw geldzaken. Het instrument bestaat uit drie belangrijk onderdelen:
- Huishoudboekje; AFAS Personal wordt hierin geïntegreerd.
- Financiële planning; u bekijkt uw financiële toekomst en meet uw financiële gezondheid. Zelfstandig evalueert u de gevolgen van veranderingen in werk en privé voor uw financiële toekomst en kijkt u of u uw doelen kunt halen. U krijgt tips over hoe u uw financiële toekomst kunt verbeteren.
- Advies; hebt u vragen of advies nodig? Onafhankelijke financieel planners zijn online aanwezig. Alleen wanneer u dat toestaat kan de adviseur die u zelf kiest, meekijken, u ondersteunen en indien gewenst van advies voorzien.
Uniek is dus de mogelijkheid om zelf een financieel plan te maken voor uw gehele huishouden. Vanuit uw huidige situatie met inkomsten en uitgaven (het huishoudboekje), gaat u kijken naar uw financiële toekomst. Deze planningssoftware was geruime tijd eigenlijk alleen voor professionele adviseurs beschikbaar, maar heeft MijnGeldzaken.nl ontsloten voor consumenten. Dit maakt dat u zelf de regie kunt voeren over uw financiële toekomst. U gaat straks zien wat u moet doen om uw doelen te bereiken. Wat heb ik? Wat wil ik? Hoe kom ik daar? Die vragen gaat u beantwoorden. Ook bij risico’s zoals overlijden of arbeidsongeschiktheid. Zo maakt u uw eigen plan. U komt te weten of u uw geldzaken goed geregeld heeft of wat moet doen. Bij belangrijke vraagstukken kunt u de hulp inroepen bij een landelijk netwerk van onafhankelijke gekwalificeerde financieel planners. In de loop van 2019 komen al deze mogelijkheden dus ook ter beschikking aan AFAS Personal gebruikers.
Wie is MijnGeldzaken.nl / FinBase?
MijnGeldzaken.nl is ontwikkeld door FinBase BV (geregistreerd bij AFM, Kifid en Autoriteit Persoonsgegevens), opgericht door Rick Wassenaar (financieel planner van het jaar) en Maarten Luiken. Het platform is ontwikkeld vanuit de overtuiging dat consumenten, onafhankelijk van aanbieders van financiële producten, zelfstandig de regie moeten kunnen voeren over de persoonlijke financiën. Daartoe is het platform MijnGeldzaken.nl ontwikkeld. Het laat de persoonlijke financiële situatie van het gehele huishouden zien. Nu en in de toekomst. Het is het eerste onafhankelijke platform in de wereld waar consumenten echt zelfstandig hun huidige en toekomstige financiële situatie in kaart kunnen brengen en wanneer nodig in contact kunnen treden met een financieel planner. Zelf doen waar het kan, advies wanneer het moet, is het motto. In 2016 won MijnGeldzaken.nl de PensioenWegwijzer prijs van het Ministerie van Financiën. Het platform is direct toegankelijk voor consumenten maar wordt ook gebruikt door een landelijk netwerk van onafhankelijke financieel planners om hun klanten te informeren en te adviseren.
Daarnaast wordt FinBase door werkgevers gevraagd om medewerkers op onafhankelijke en vertrouwelijke wijze te informeren over de (veranderende) arbeidsvoorwaarden. De financiële gevolgen van keuzes in werk en privé worden dan voor (groepen) werknemers inzichtelijk gemaakt via het platform MijnGeldzaken.nl, workshops en gesprekken.