Veel gestelde vragen over overname AFAS Personal door MijnGeldzaken.nl
1. Waarom gaat AFAS niet verder met AFAS Personal?
AFAS heeft met veel liefde en plezier na de overname van Yunoo geïnvesteerd en doorontwikkeld aan het online huishoudboekje. Bovendien heeft AFAS veel geleerd over wat er allemaal bij een consumentenplatform komt kijken. Uiteindelijk heeft AFAS besloten dat zij echt een B2B-bedrijf is, en zich wil focussen de ERP-software die AFAS ontwikkelt.
De conclusie is dat AFAS Personal niet de aandacht krijgt die het verdient. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe eigenaar die deze aandacht wel kan geven. Dit ook zeker gezien de ontwikkelingen m.b.t. PSD2, waardoor automatische bankkoppelingen mogelijk worden (de meest gehoorde wens van gebruikers).
2. Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Helemaal niets, anders dan wat er nu al mee gebeurt: Als AFAS Personal gebruiker importeert u uw financiële mutaties, en het online huishoudboekje geeft u inzicht. Deze gegevens blijven op dezelfde servers in Nederland gehost zoals bij AFAS Personal, met dezelfde strenge eisen voor veiligheid en privacy. De uitgangspunten en algemene voorwaarden die AFAS Personal altijd heeft gehanteerd met betrekking tot de Veiligheid en Privacy van gebruikersdata staan ook in de voorwaarden van MijnGeldzaken.nl.
3. Wat gaat er voor mij en mijn account veranderen?
Op korte termijn gaat de website www.afaspersonal.nl verwijzen naar MijnGeldzaken.nl. Daar kunt u inloggen met uw huidige inloggegevens. In de loop van 2019 zal steeds meer integratie plaatsvinden in MijnGeldzaken.nl en verdwijnt de naam AFAS Personal.
4. Wat gaat MijnGeldzaken.nl veranderen?
MijnGeldzaken.nl gaat het huishoudboekje doorontwikkelen op basis van nieuwe mogelijkheden die bijvoorbeeld PSD2 gaat bieden. Daarnaast krijgt u als AFAS Personal gebruiker ook toegang tot de functionaliteiten die MijnGeldzaken.nl vandaag de dag al biedt, zoals financiële planning. Hoe goed hebt u uw financiële toekomst geregeld en wat zijn voor u de gevolgen van bijvoorbeeld een verandering als korter gaan werken of arbeidsongeschiktheid.
5. Ik wil mijn account AFAS Personal verwijderen, hoe doe ik dat?
In principe verandert er niets aan de wijze waarop er wordt omgegaan met uw gegevens onder MijnGeldzaken.nl. Wilt u toch uw account verwijderen van AFAS Personal dan leest u hier hoe.
6. Wat gebeurt er met mijn AFAS Personal - Plus account?
Dit verandert niet. Voor de periode waarvoor u hebt betaald hebt u dezelfde Plus-functionaliteiten tot uw beschikking als wat u nu gewend bent.
7. Ik wil mijn account verwijderen maar heb betaald voor het Plus-abonnement, wat nu?
Volgens de algemene voorwaarden van AFAS Personal hebt u 14 dagen bedenktijd na het bestellen van een Plus abonnement. Indien u binnen deze periode valt hebt u recht op uw geld terug bij het opzeggen van uw account. Na afloop van uw abonnement eindigt het abonnement automatisch en hoeft u niet op te zeggen. Ook MijnGeldzaken.nl zal deze account-plus abonnementen niet verlengen.
8. Wat gebeurt er met de AFAS Personal-app voor iOS en Android?
Die blijft voorlopig beschikbaar in de App Store en Google Play. Ook hiervoor geldt dat MijnGeldzaken.nl u zal informeren over nieuwe ontwikkelingen rondom deze App.
9. Blijft de loonstrookkoppeling bestaan?
Ja, de loonstrookkoppeling blijft bestaan. Zakelijke klanten van AFAS die de loonstroken aan hun medewerkers verstrekken via AFAS Personal, kunnen dit gewoon blijven doen. Hiervoor gaan MijnGeldzaken en AFAS ook een partnership aan. Wilt u dat uw loonstroken niet meer doorgegeven worden dan kunt u zelf deze functionaliteit uitzetten.
10. Wat gebeurt er met het huishoudboekje dat in MijnGeldzaken.nl zit?
Op dit moment wordt bekeken hoe de integratie zal plaatsvinden en welke gevolgen dit heeft voor gebruikers en de verwerkte gegevens in het huishoudboekje. Voorlopig worden beide huishoudboekjes nog door MijnGeldzaken.nl ondersteund.
11. Is het verstandig om nu een abonnement te nemen?
Hoe de abonnementenstructuur er in de toekomst uit gaat zien is nog niet bekend. U kunt nu gerust een abonnement nemen bij zowel AFAS Personal als bij MijnGeldzaken.nl. Bij veranderingen in de abonnementenstructuur zullen betalende abonnees altijd een bevoorrechte positie hebben en juist niet benadeeld worden.
12. Welk bedrag is er gemoeid met deze overname?
Over het overnamebedrag doen we geen uitspraken.
Heb je als AFAS gebruiker naar aanleiding van de overname door MijnGeldzaken.nl nog vragen die hierboven niet beantwoord zijn? Dan kun je deze stellen via de supportafdeling van AFAS.