Belastingaangifte tips
Tips voor uw aangifte 2019
Tips voor uw aangifte 2019
Vanaf 1 maart 2020 kunt u weer uw aangifte doen. Dit wordt steeds gemakkelijker. De Belastingdienst verzamelt veel gegevens voor u. Maar u blijft zélf verantwoordelijk voor uw aangifte, en fouten kunnen tot boetes leiden. Bij uw aangifte kunt u dus niet klakkeloos uitgaan van de VIA (vooraf ingevulde aangifte).
Belastingaangifte Tip 1: Controleer de vooraf ingevulde gegevens van de belastingdienst goed!
De gegevens hoeven niet altijd te kloppen. Zo kan het zijn dat u een deel van de hypotheek niet voor de woning heeft gebruik. De belastingdienst ontvangt van de hypotheekverstrekker alleen het totale hypotheekbedrag en de betaalde rente. Bij uw belastingaangifte is alleen aftrekbaar het deel dat u nodig heeft voor de woning. In sommige gevallen dient dit dus handmatig aangepast te worden. Tip: Hebt u eind 2018 in MijnGeldzaken een uitdraai gemaakt van uw gegevens, dan kunt u deze leggen naast uw VIA-aangifte.
Belastingaangifte Tip 2: Meeste voordeel te behalen voor 2020
Bij het doen van de aangifte, in maart/mei, voor de belastingen is er eigenlijk niet zo heel veel voordeel meer te behalen. Maatregelen om belastingvoordeel te behalen had u moeten treffen in 2019. U moet eigenlijk dit moment gebruiken om een plan te maken hoe u uw geldzaken het beste kunt regelen voor de toekomst en daarbij gebruik maken van mogelijke belastingvoordelen. Denk bijvoorbeeld aan extra sparen voor uw pensioen via een lijfrente of beleggen in zgn. groene beleggingen met belastingvoordeel. Deze en andere maatregelen moet u in 2020 treffen zodat u ze bij de belastingaangifte in 2021 te gelde kunt maken. Eerder voordeel is te behalen wanneer u een voorlopige aanslag 2020 indient en daarin al de aftrekposten opneemt. MijnGeldzaken.nl helpt u om overzicht te krijgen en geeft een verwachting van de te betalen belastingen in de komende jaren weer. Kijk eerst zelf wat u kunt doen in MijnGeldzaken.nl. Het biedt, wanneer u dat wenst, ook de mogelijkheid om financieel (fiscaal) advies in te winnen bij een expert.
Belastingaangifte Tip 3: Maak altijd kopieën van persoonlijke aftrekposten
De Belastingdienst controleert regelmatig 1 of meerdere van uw aftrekposten. Als de belastingdienst om een onderbouwing vraagt dan moet u deze tot uw beschikking hebben. U kunt deze ook in de digitale kluis van MijnGeldzaken.nl plaatsen. Dan heeft u deze altijd bij de hand.
Belastingaangifte Tip 4: Kijk ook eens naar andere aftrekposten dan hypotheekrente
De hypotheekrenteaftrek wordt door de fiscus voor u ingevuld. Maar soms zijn er ook andere aftrekposten die u kunt opvoeren. Deze hebben meestal wel een minimum bedrag voordat u de mogelijkheid heeft om deze af te trekken. Vooral ziektekosten, studiekosten en goede doelen kunnen mogelijkheden bieden. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor speciale voeding, extra beddengoed en kleding, diëten en acupunctuur. Maar ook tandartskosten vallen hieronder als deze niet door u apart verzekerd zijn. De verzekeringskosten mogen hier niet meegenomen worden.
Krijgt u studiefinanciering? Dan mag u de studiekosten niet meer aftrekken. Volgt u een studie (voor een beroep) en hebt u geen studiefinanciering, dan zijn de studiekosten nog wel aftrekbaar.
Reist u op eigen kosten met het openbaar vervoer naar uw werk? Dan mag daarvoor maximaal €2090 afgetrokken worden (bekijk hiervoor de tabel bij de belastingdienst). Het bedrag van de reisaftrek is afhankelijk van de reisafstand en het aantal reisdagen per week. Zorg er voor dat u uw reiskosten goed documenteert. Krijgt u een reiskostenvergoeding van de werkgever, dan wordt de aftrek hierdoor vermindert!
Belastingaangifte Tip 5: Goede doelen zijn aftrekbaar
Een andere vaak vergeten aftrekpost zijn de giften. Zeker als die aan een zogenoemde een goed doel met een anbi-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) zijn geschonken. Ook bij giften geldt een drempel van 1% van je inkomen. Kiezen voor een periodieke gift is trouwens fiscaal veel gunstiger dan losse schenkingen. Bij periodieke giften aan het goede doel is het hele bedrag namelijk aftrekbaar. Check wel even wat een periodieke gift is bij de belastingdienst, want met een automatische overschrijving ben je er nog niet.
Belastingaangifte Tip 6: Vragen om middeling
Als uw inkomen sterk varieert per jaar dan kunt u middeling aanvragen. Uw inkomen wordt dan over 3 jaren gelijkelijk verdeeld. Indien er een belastingvoordeel is (drempel €545) dan krijgt u het verschil terug. Deze middeling kunt u pas terug krijgen over de periode met een definitieve aanslag. Als u aan de voorwaarden voor middeling voldoet, krijgt u in de volgende situaties waarschijnlijk belasting terug:
Belastingaangifte Tip 7: Gebruik uw aangifte voor een financieel plan
Dit is misschien wel de meest waardevolle tip. Het levert u op lange termijn veel geld op en biedt u de zekerheid dat u het goed geregeld heeft! Nu maar zeker ook in de toekomst! De digitale belastingaangifte gebruikt u om snel een financieel plan te maken. U beantwoordt vragen als: Kan ik goed met pensioen? Kan ik minder gaan werken om voor mijn kinderen te zorgen? Moet ik bijsparen voor mijn pensioen? Is het verstandig om af te lossen op uw huis? Zomaar een paar vragen waar u met een financieel plan snel antwoord op krijgt. Dit was altijd lastig en kostbaar (een financieel adviseur vraagt daar al snel 1500 euro voor), maar u kunt het nu zelf en het is nog gratis ook! Gebruik de gegevens van de belastingdienst om in 10 minuten uw eerste financiële plan te maken. Dit kan veilig en onafhankelijk in MijnGeldzaken.nl.
Belastingaangifte Tip 8: Doe de aangifte op tijd!
Doe op tijd aangifte. Te laat aangifte doen betekent namelijk een boete van minimaal 369,-. De aangifte voor 2019 moet uiterlijk 1 mei 2020 binnen zijn. Heb je nog geen DigiD zorg dan dat je die op tijd aanvraagt. Dit duurt enige dagen.